Az
anyagi világ (máyá vagy lílá, kinek, hogy tetszik), az óind tanítások szerint
illuzórikus, nem-valós, álomszerű, csupán gondolati konstrukció. A későbbi
kultúrák ebből az óindnek tartott nézetből vették át az anyagi világról szóló nézeteket,
melyek azóta lényegében alig változtak.
A szellemi úton járó emberekkel beszélve, hosszú évek alatt nagyon sokszor
tapasztalom, hogy az anyagi világról, univerzumról, lekicsinylő hangsúllyal
beszélnek. Mintha valami szánalmas, csökött, nélkülözni való dolog lenne az
anyag, az anyagi világ, az anyagi világhoz kapcsolódó érzések, vágyak.
Olvasható ez a fajta hozzáállás jógik, szentek, mesterek értekezéseiben is. Innen
egyenes út vezet a tanítványok milliószor millió szívéhez, ahol gyökeret verve,
ily módon, alattomos, szinte észrevehetetlen csapdába sétálnak.
Az anyagi világ, a máyá, bár valóban megtévesztő, kápráztató, álomba ringató, mégis,
törvényesen létezik, helye van, joga van fennmaradni, joga van megtéveszteni,
hiszen ez a dolga, ez a természete, önmagában sem negatív, sem pozitív oldala
nincsen. Amikor a lelkes tanítvány, valamely téves nézetből kifolyólag
megtagadja a máyá (lílá) létezését, támadja létezését, elfordul tőle, akkor
bizony korlátozza önnön megismerését, az Isten megismerését, a világ
teljességének megismerését.
Mintha, csak ránézve embertársunkra, annak csupán belső szerveit akarnánk
megtekinteni, megismerni, külső takaróját, kinézetét, fizimiskáját letagadnánk,
megtagadnánk, undorodva elfordulnánk felőle. Milyen megismerés születhet így
egy másik emberről? Milyen megismerés születhet így a világuniverzumról, az
isteni műről? Milyen megismerés születhet így a végtelenről, ha korlátozzuk
végtelenségét?
SZOMORÚSÁG
11 éve
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése